• Corona Mijmering 6 Dit tijdperk daagt uit tot het zien van patronen in de door ons gecreëerde systemen: daarover deze blog. Hoe onze kinderen ons spiegelen en het eigenlijk al lang doorhebben.

Corona Mijmering 6

 

“Wat kunnen we leren

Van het Corona Tijdperk?”

Wil ik op de agenda

Van onze MR-vergadering

 

Het houdt mij al dagen bezig

We zien nu dingen

Die we eerder niet zagen

We krijgen nu feedback

Die we eerder niet hoorde

Omdat het niet bij ons binnendrong

Nu “de setting” anders is

Kan ik er niet meer omheen

 

Het signaal dat mij het meeste fascineert

Is dat vele kinderen aangeven

Nu te genieten van de rust

Het ongestoord kunnen doorwerken

Niet te worden afgeleid

 

De verleiding is groot dit in de schoenen

Van de leerkracht of

De onderwijsvorm te schuiven

Alleen dan kijken en luisteren we

Wederom eenzijdig

 

Want op de meeste lagere scholen

Zwerven geluiddichte koptelefoons

Zijn houten tafelschermen gewoongoed

Gewoon goed?

Onze leerkracht maakte al eens de link

Met onze “kantoortuinen”

Ook daar bouwen we constructies

Met stiltehokken

Kopen we zandlopers

Voor ongestoorde werktijd

 

Opeens zie en hoor ik het

Rust, stilte en concentratie

Is een ongewenst maatschappelijk fenomeen

Zit niet meer(?) in de top

Van onze waardenladder

Andere zaken gaan voor

Laagdrempelig samenwerken

Sociale verbinding

Openheid, transparantie

Gezelligheid, plezier

 

Alleen wanneer jonge kinderen

Aangeven behoefte te hebben aan

Rust, stilte en concentratie

Dan roept onze natuur

Aan ons de uitdaging

Hier gehoor aan te geven

© GiessenCo 2015